Older bands

Cordelia: At the Pink Pony (Your Favourite Jazz 2009)

...”må betegnes som et af efterårets mest ambitiøse indslag på den danske jazz-cd-himmel - eller i hvert fald i dens udkant. Og ambitionen bærer frugt. Med Stinne Henriksens stemme og store dramatiske talent som guide ledes vi rundt i et univers af forskelligheder, som musikerne med guitaristen m.m. Kasper Bai i spidsen alle synes at beherske... Forførelsen ligger nok mest i Henriksen (fire af hende) & Bais (seks af ham) ti sange, som ganske vist også, hver for sig, kan betegnes som pasticher, men hvis rundtur mellem dansk og engelsk og mellem det burleske og det usmykket inderlige alligvel bevæger - som en slags filmmusik til vores egne indre stumfilm. Og dertil kan denne anmelder ikke undlade at lade sig bevæge over så megen og så bred musikalsk viden og talent samlet på én gang”.

- Peter H. Larsen, Information, 23.9.09

...”Stinne Henriksens overlegne vokalregister giver virkelig liv til Kasper Bais knivskarpe lyrik, alt imens strygerkvartet og rytmesektion får både solskin og koksgrå skyer til at glide forbi lytterens indre øje. ...Det er hævet over enhver tvivl, at Cordelia behersker en lang række genrer uden at ryste på hånden. De formår elegant at gå fra et nummer til det næste med et næsten umærkeligt skifte i intensitet og betoning...På sine egne præmisser er “At The Pink Pony” et helstøbt og uhyre velspillet album”.

- Christoffer Hillgaard Pedersen, Geiger.dk, september 09

…”Og hvad deres nyudsendte CD bekræfter, så er det folk, der kan deres kram, og som er besjælet af kreativitet og originalitet. …Her er efterklange af »klassisk« kabaret og music hall og dejligt indsmigrende melodilinier med tilhørende underfundige engelsksprogede ord. Overraskende!”
- Kjeld Frandsen, Berlingske Tidende 27.08.09

"Fandenivoldsk omgang med stilelementer...”Det er en verden med sangeren Stinne Henriksens ekspressive stemme i centrum understøttet af arrangementer, der lægger sig ret præcist i en del forskellige genrer - en ad gangen. Det fungerer allerbedst i tyste ballader som 'Stalactite', hvor strygekvintetten blandt de ni musikere får lov at lægge en sprød bund under sangen, eller i 'Second Hand Store', hvor den skramlende melankoli bliver vedkommende af et upoleret, avantgarde arrangement med papir klemt ind mellem klaverets hamre og strenge”.
- Henrik Friis, Politiken 17.09.09

…”en kabaret-agtig, underfundig og ofte manieret form for kammerjazz/folk/pop, som pludselig kan afløses af hudløse ballader som eksempelvis Stalactite eller Second-Hand-Store. Centralt i lydbilledet står de to frontfigurer – sangerinden Stinne Henriksen og guitaristen Kasper Bai (de to har skrevet samtlige numre) – men også de fem strygere, som stærkt er med til at understrege forbindelsen til både det klassiske og til kabareten. Meget kendetegnende er musikkens ypperste kvalitet uhøjtideligheden. Det her er faktisk sjov (om end også alvorlig) musik!”

-  Ivan Rod, Gaffa 04.09.09

“Cordelia debutterede i 2004 med et album, der høstede mange anmelderroser for sin særegne karakter, Stinne Henriksens karismatiske stemme og guitaristen Kasper Bais let besynderlige kompositioner…På den nye plade er Stinne Henriksens stemme igen i front og Bais kompositioner leveres smukt indfølt af Kirsten Riis-Jensen, Emil Carlsson og Morten Møller og Sofia Olsson på stryger-instrumenter…Stinne Henriksens stemme er bandets trumfkort og så naturligvis den frodige musikalske rigdom Bai skænker af.
- Peter Tougaard, Jyske Vestkysten, august 2009

“Feks. er titelnummeret At the Pink Pony en forrygende tour de force på en westernsaloon, der er flyttet ind på en parisisk cafe, med en indladende Stinne Henriksen i den vokale front, tilføjet banjo og strygere…Det er meget betegnende for pladen der bærer præg af, at være helt sin egen. Den ligger ikke under for evt. musikalske modeluner. Men fremstår alligevel meget nutidig i udtrykket…Komponisten og orkesterlederen Kasper Bai skal roses for det musikalske mod han udviser ved at søsætte en nonet med fire strygere, der i den grad bruges til at udforske og udvikle musikken”.
- Jazznyt, 12.08.09

...”The band's Shakespearian reference is no coincidence. Cordelia is as musically complex as her literary creator and the ambiguous musical landscape of Pink Pony, which spans the manic and tranquil, manages to be both thoroughly entertaining and artistically satisfying.”
- Allaboutjazz.com dec 2009

”Das neunköpfige Musikerkollektiv um die Sängerin Stinne Henriksen und den Gitarristen Kasper Bal weiß sehr genau, was sie wollen: modernen Jazz mit einem "gewissen Etwas", mit einer besonderen Note. Erstklassig gespielt und sauber arrangiert. Trickreich werden auf den zwölf Titeln von "At the Pink Pony" Ecken und Kanten eingebaut, sodass jedes Stück seine eigene Note bekommt und sich von den anderen abhebt”.

- jazzdimensions.de, 2010

“Den uregerlige skandinaviske nonet er nu ude med deres anden cd – et farverigt circus-album , der emmer af musikalsk overskud, skøre indfald og billedskabende musik. Her er inspiration fra klassisk, jazz, folkemusik og tango m.m., og bandet har en dejlig teatralsk sans”.

- Marcus Winther-John, Musikeren, Februar 2010

...”Guitarist Kasper Bai er en yderst habil, gedigen og grundig arrangør (som tillige kan spille en proper bop-guitar, når det kommer over ham)”

- Jakob Østergaard Nielsen, JazzSpecial 2009

Cordelia, Live at Aarhus Jazz Festival 2005

…“One of the most impressive things about Cordelia was guitarist Kasper Bai simultaneously playing and conducting various members through setions often entirely improvised with a series of classical-style builds and drops, supplemented by experimental sound...”

- Mark Sabbatini, Allaboutjazz.com, 2005

Järv: Järv (Long Life 2005)

En interessant ung dansk gruppe med det nordskandinaviske rovdyr, jærven, som musikalsk symbol og maskot. Indbydende med blød pels, men også med et farligt bid. … en musik, bevæger sig fordomsfrit mellem gennemkomponerede passager og spontan musik, der kan eksplodere i temperament og aggression. Gruppens lyd er spændende med kombinationen af akustiske blæsere og knasende, grumsede elektriske instrumenter. Rytmisk distinkt nutidsjazz med banjo, Monk, slavisk folkore og mange andre ingredienser…

- Christian Munch-Hansen, Information 11.09.06

"Jærv beskriver selv deres musik som både blød & nuttet og vild & voldsom. Det er nu mere de bløde kattepoter og balladerne, der står stærkest tilbage efter endt lytning…Det gør bestemt ikke Järv til et uinteressant bekendtskab. for musikken er både fantasifuld og søgende… I hvert fald sætter debutudspillet sit helt eget, særlige fodaftryk"

- Tine Godsk Hansen, DR.dk, 2006

“…Der bliver på Järv leget, udforsket og spillet, og det er forfriskende, at et orkester tør kaste sig ud i det frie rum, hvor alt kan ske – og hvor alt er tilladt…”

- Basunen, 2006

Järv, live at Bent J, Aarhus, 2004

“…Nummeret lagde et godt grundlag for at arbejde sig videre til “en rimelig glad, men også lidt vemodig forårssang”. Her var det så guitaristen Kasper Bai, der selv havde skrevet nummeret, der udviste formidabel indlevelse i sit spil…Det er imponerende af Järv vover sig ud i de vilde eksperimenter og endog med rigtig gode resultater…Det er tydeligt at Järv har kæmpe talent. Alle medlemmer i bandet figurerede som komponister og de frembragte et fantastisk sammenspil. Godt gået drenge!”

- Soundvenue, 2004

Cordelia: Cordelia (Cope 2004)

...det er en fryd at følge hovedkomponisten Kasper Bai´s eksistentielle genvordigheder i sørgmodige sindsbilleder som "What if I Can´t Be Happy" og "Sadness Without Reason". Det er en meget flot debut fra et meget specielt band”.

- LineOut, 2004

“Det er en bemærkelsesværdigt vellykket debut, den århusianske ni-mands-gruppe, Cordelia, har skabt...Gruppens medlemmer har selv skrevet det meste af det velfungerende materiale med guitaristen Kasper Bai som den flittigste bidragyder. ...Det er både forfriskende og overbevisende”.
 - Christian Munch-Hansen, Netmagasinet Flix, 2004

“Cordelias udtryk er på en gang følsomt, underfundigt og frembrusende”.

- Ivan Rod, Gaffa, 2004